Menu

Iz HUP-a i Središnjeg ureda za demografiju i mlade za MS: Želimo da očevi koriste svoja prava

ZAGREB - Demografija, kao i nedostatak radne snage gorući su problemi u Hrvatskoj. Dugoročno, ova dva problema izrazito su isprepletena, a sve manji prirodni prirast sve više zabrinjava. Prepoznali su to u Središnjem uredu za demografiju i mlade, a u kampanji koju provode potiču ravnopravno roditeljstvo, točnije da i očevi koriste rodiljni dopust, ali i da se zaposlenici s poslodavcima nađu na - istoj strani. U studiju Media servisa o tome smo razgovarali s državnom tajnicom Željkom Josić koja nam je otkrila što je sve država poduzela da bi se to ostvarilo, dok je sa strane poslodavaca suradnju pohvalio predsjednik HUP Udruge malih i srednjih poduzetnika Petar Šimić.
Središnji državni ured za demografiju i mlade u partnerstvu s Hrvatskom udrugom poslodavaca provodi Nacionalnu kampanju za promicanje pozitivnog i ravnopravnog roditeljstva. Važno je da se i poslodavci i zaposlenici nađu - na strani roditeljstva. Osim toga, iako je za život djeteta najvažnija uloga majke, istraživanja pokazuju da veliki ulogu igraju i očevi. Cilj je da i oni koriste dopuste vezane uz rođenje djeteta koji su im na raspolaganju, a koji su to točno rekla nam je državna tajnica Središnjeg državnog ureda za demografiju i mlade Željka Josić:

"Naime, imamo rodiljni dopust - to je vrlo jednostavno rečeno prvih šest mjeseci djetetova života. Imamo roditeljski dopust znači od šestog mjeseca do prve godine djetetovog života. Onda imamo onaj produženi roditeljski dopust koji koriste majke koje imaju troje više djece ili roditelji koje imaju blizance i ono o čemu ćemo danas možda i najviše razgovarati to je očinski dopust - pravo koje smo uveli 2022. godine."

Prava koja na raspolaganju imaju i očevi i majke prilično su fleksibilna, mogu se koristiti pojedinačno, naizmjenično, ali i u isto vrijeme. "To pogoduje obiteljima", ističe državna tajnica.

"A što se tiče ove financijske strane prvih šest mjeseci je plaćeno u visini plaće, jasno na teret državnog proračuna kao i ovaj roditeljski dopust koji je do visine, odnosno do gornje granice od 995 eura što smo od 2017. godine povećavali tako da je taj iznos sada tri puta veći nego što je bio."

U sklopu kampanje napravljeno je Istraživanje o roditeljskom i očinskom dopustu.

"Pitali smo naše ispitanike znaju li uopće da postoji ovo pravo. Ono što je vrlo bitno oni znaju da postoji, a kada ih pitamo koliko je važna majka, a koliko otac - dobili smo vrlo zanimljive odgovore. Najveći broj ispitanika je rekao u stvari da u prvoj godini života ili u prve tri najvažnija je majka, a tek tamo poslije 13 godine raste važnost uloge oca."

Ovom kampanjom žele postići da se koristi i roditeljski i očinski dopust, a kakva je situacija u stvarno životu poslodavaca upitali smo predsjednika HUP Udruge malih i srednjih poduzetnika Petra Šimića. Situacija se, kaže, mijenja, a u koroni smo svi shvatili da možemo i raditi i živjeti u isto vrijeme.

"Od tada bih rekao da postoji veća svijest radnika zapravo da na neki način fleksibiliziraju malo svoje radno vrijeme, a s druge strane isto je veće razumijevanje poslodavaca da izađu u susret. Kao prvo zbog toga što naravno žele udovoljiti svojim kvalitetnim, dobrim zaposlenicima, sačuvati ih, svi znamo kako je teško danas pronaći i zadržati dobrog radnika, a s druge strane zbog toga što su poslodavci isto tako uočili da produktivnost u principu ne pada."

Iznenadila ga je činjenica da mali broj očeva koristi roditeljski dopust - svega nekoliko posto.

"To je zaista malo. Volio bih da je to više. Što je gospođa Josić istaknula zaista zadnjih nekoliko godina se više puta podizala ta naknada za roditeljski dopust, dakle ovih drugih šest mjeseci koji majka i otac mogu između sebe podijeliti, s tim da je dva mjeseca neprenosivo, tako da možemo reći da tata ima svoja dva mjeseca kako god okrenemo. Mislim da je super stvar i očevi bi ju trebali koristiti."

"Puninu ove mjere postići ćemo kada dostignemo to da je naknada u drugom dijelu roditeljskog dopusta jednaka visini prave plaće koju inače taj zaposlenik ima", dodaje Šimić. Država je povećavala iznos, ali rast cijena, velika inflacija, otežava roditeljima. U planu je da se naknade povećavaju, započinje državna tajnica.

"No to nije jedino što našim roditeljima je potrebno. Ja ću spomenuti da nakon što istekne roditeljski dopust djeca trebaju ići u određeni oblik organiziranog predškolskog odgoja, jasličkog odgoja i brige o samom djetetu što mora biti dostupno isto svakom od naših roditelja jer ako ih želimo doista zadržati na tržištu rada moramo osigurati uslugu koja je potrebna tim roditeljima."

Što poslodavci misle da država treba još napraviti?

"Ja mislim da je da je važno da se zapravo ovaj nekakav trend nastavi i ako smo u zadnjih nekoliko godina imali taj praktički rast roditeljske naknade za puta tri, mislim da mi onda kao poslodavci možemo s opravdanjem vjerovati, imati povjerenja da će se nekako taj trend nastaviti."

Kao problem je istaknuo i porezni odbitak za roditelje koji imaju više djece. Državna tajnica Josić osvrnula se na očeve koji rijetko idu na roditeljski dopust, ali očinski dopust, pravo koje je na snazi nešto više od godine dana, zabilježeno je više od 25 tisuća očeva koji ovo koristi. Josić podsjeća da se i rodiljni dopust može iskoristi između oca i majke, a ne samo roditeljski dopust:

"Jer ono što majka mora iskoristiti je minimalno 28 dana prije termina poroda, odnosno 70 dana nakon poroda. Dakle, to je isključivo pravo majke, a sve ostalo se može dijeliti između roditelja na način kako njima odgovara i kako je njihov dogovor. Zato smo išli na fleksibiliziranje u stvari svih tih prava jer današnje potrebe obitelji su drugačije nego što su bile prije 10, 15 godina."

Predsjednik HUP Udruge malih i srednjih poduzetnika ističe da Hrvatska treba težiti tome da postane svojevrsna oaza za obiteljski život i na taj način i privlačiti druge, a kao glavni faktor koji imamo ističe sigurnost. Istraživanje provedeno u sklopu kampanje ukazalo je na da očevi imaju veće probleme s poslodavcima, negoli žene. Iz Središnjeg ureda za demografiju i mlade kažu da nemaju takva iskustva, ali njihov subjektivan dojam jest da poslodavac ne bi odobrio korištenje dopusta.

"Mi nemamo toliko loših iskustava da se nama pritužuju zaposlenici da im se ne odobrava to pravo. S druge strane sam Zakon o rodiljnim i roditeljskim potporama vrlo jasno kaže da poslodavac mora odobriti to pravo. Ukoliko se ne odobri, ukoliko on to ne želi napravi postoje određene prekršajne mjere koje se onda primjenjuju. Mi do sada nismo imali takvih upita odnosno intervencija u smislu da bi inspekcija morala izlaziti na teren."

​Za kraj, složili su se i oko činjenice da je "zaista propust ne koristiti dopust", što je ujedno i slogan kampanje.

nazad na vrh
Kako bi Vam omogućili bolje korisničko iskustvo te funkcionalnost svih sadržaja ova web stranica koristi kolačiće ( cookies ). Odabirom PRIHVAĆAM slažete se s korištenjem kolačića za koje je potrebna Vaša prethodna suglasnost, a za sve dodatne informacije pročitajte Politiku korištenja kolačića (Cookies Policy) ili Postavke kolačića.
Prihvaćam Ne prihvaćam