Menu

Kletečki Radović za MS: Socijalni radnici mogu prepoznati rizike na vrijeme

ZAGREB - Nakon 15 godina pokrenuta je Inicijativa za ponovno zapošljavanje socijalnih radnika u hrvatskim školama. 2008. godine socijalni radnici ukinuti su kao stručni suradnici u hrvatskim školama, a u Intervjuu Media servisa govorimo o važnosti, cilju i potrebi za ovakvim potezom s jednom od inicijatorica, profesoricom Marijanom Kletečki Radović.
"Važno je imati sveobuhvatan pristup djeci i mladima koji uključuje i socijalnog radnika koji može prepoznati rizike na vrijeme", poručuje izvanredna profesorica na Katedri za teoriju i metode socijalnog rada na Pravnom fakultetu u Zagrebu. Kletečki Radović koja ima 25 godina radnog staža na tom polju otkriva zašto je od izuzetne važnosti da se socijalni radnici integriraju u školski sustav.

"Vrlo često u školama se prepoznaje problematika koja ide iz individualnih obilježja djeteta. Prepoznaje se i problematika i koja ide iz obitelji, ali često stručnjaci u školama nemaju mehanizme odgovoriti na taj problem. I tu sada nastupa socijalni radnik. Dakle, socijalni radnik kao profesionalac koji može rano prepoznati problem ali može i djelovati u odnosu na obitelj."

Inicijativa predlaže da se u novi Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi unese odredba po kojoj će stručni suradnik u nastavi uz ostalo stručno osoblje uvede i socijalni radnik. Potreba za time javila se zbog socijalnih rizika s kojima se danas sve češće suočavamo, navodi Kletečki Radović. Evo koji su rizici kod djece i mladih danas sve prisutniji.

"Današnja djeca i današnji mladi, ali i mi svi kao društvo se sve više suočavamo sa novim socijalnim rizicima: siromaštvo, ali tu je i nezaposlenost, s druge strane i prezaposlenost roditelja. Vršnjačko nasilje, nasilje unutar obitelji, s druge strane i elementarne nepogode. Mi ne možemo zaboraviti na potres koji smo imali i koji je mnogu djecu i mnoge obitelji stavio u težak socijalni položaj."

​Porast prijavljenih slučajeva nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama među djecom, osobito na internetu i putem društvenih mreža, ali i teškoće mentalnog zdravlja pokazuju potrebu za promjenom, nastavlja naša sugovornica.

"I zbog toga je jako važno imati jedan integrirani i sveobuhvatan pristup koji onda uključuje i socijalnog radnika kao profesionalca koji može prepoznati socijalne rizike na vrijeme kako bi dao podršku djeci i obiteljima."

U školama nemamo socijalne radnike koji po svojim kompetencijama prepoznaju rane rizike. A upravo je prevencija ključna, kaže Kletečki Radović te dodaje da zbog toga sama intervencija škole često nije dovoljna.

"Ono što mi danas imamo u sustavu je jedan reaktivan rad i reaktivne intervencije - kada bude prekasno. Dakle, škola intervenira na način da obavijesti Centar za socijalnu skrb, odnosno današnji Zavod za socijalni rad, no to vrlo često bude kasno. Kada problemi eskaliraju i kada mi imamo sužene mogućnosti za pomoć konkretnom djetetu."

Od društvene važnosti je odgovoriti na potrebe djece, dodaje, a djeca su sveprisutna u našem odgojno-obrazovnom sustavu. Iz tog razloga Inicijativa zagovara uvođenje socijalnih radnika upravo u školski sustav.

"Mi danas, 2023. godine, zapravo ovom Inicijativom želimo reći: "Osvijestite se! Politike prema djeci, osvijestite se. Budite svjesni socijalnih rizika, budite svjesni suvremenog načina života i svih izazova koje on donosi, da ne kažem problema. Dakle mi danas imamo djecu sa izraženim sve većim poteškoćama mentalnoga zdravlja, sa sve izraženijim vršnjačkim nasiljem, sa sve složenijim problemima u obitelji."

Od 28 članica EU, 25 ima socijalne radnike kao obavezno zaposlene članove stručnog tima u školama. Hrvatska nije jedna od njih. No, nije oduvijek tako bilo, govori naša sugovornica. Socijalni radnici kao stručni suradnici bili su redovito uključeni u naš obrazovni sustav sve do Izmjene i dopune Zakona o odgoju i obrazovanju 2008. godine.

"To zapravo govori o tome na koji način zapravo razumijevamo podršku djeci. Ja bih rekla da je ona u tom smislu manjkava. Dakle, mi nemamo još uvijek dovoljnu svijest o važnosti preventivnog rada. I te jedne, ja bih rekla, nepravde i političkog nerazumijevanja. Kažem političkog nerazumijevanja jer ja zapravo ne znam odgovoriti na pitanje zašto je 2008. godine socijalni radnik izbačen iz Zakona o odgoju i obrazovanju."

"Potreban nam je sveobuhvatan pristup djeci i mladima", ističe Kletečki Radović, te dodaje zašto je važno da se njihova Inicijativa provede u djelo.

 "Ja bih zapravo voljela pozvati građane da podrže našu Inicijativu ili da razmisle o tome zašto je važno imati cijeli spektar stručnjaka u osnovnim i srednjim školama koji onda mogu zajedno, sustručnjački odgovoriti na potrebe djece. Dakle, jedan logoped će to raditi vezano uz govorne poteškoće, psiholog će odgovoriti na potrebe djeteta i njegovih individualnih poteškoća, a socijalni radnik će biti ona spona između obitelji, škole i zajednice."

nazad na vrh
Kako bi Vam omogućili bolje korisničko iskustvo te funkcionalnost svih sadržaja ova web stranica koristi kolačiće ( cookies ). Odabirom PRIHVAĆAM slažete se s korištenjem kolačića za koje je potrebna Vaša prethodna suglasnost, a za sve dodatne informacije pročitajte Politiku korištenja kolačića (Cookies Policy) ili Postavke kolačića.
Prihvaćam Ne prihvaćam