Menu

HUP o poslovanju u Velikoj Britaniji: Mjesta za naše ideje i kompanije ondje itekako ima!

ZAGREB - "Kako poslovati u Velikoj Britaniji", naziv je konferencije Hrvatske udruge poslodavaca, koja je za cilj imala zainteresirane uputiti u moguće probleme te maskimalno pojednostaviti rješenja za izlazak na biratnsko tržište. Svoja iskustva podijelili su ljudi koji su u poslovanju ondje već napravili značajan iskorak, a poruke su jasne - mjesta za naše ideje i kompanije na tamošnjem tržištu itekako ima!

Glavna direktorica HUP-a Irena Weber istaknula je da je Ujedinjeno Kraljevstvo naše četvrto emitivno tržište kada govorimo o turizmu, a prihodi su udvostručeni u odnosu na pretpandemijsku 2019. godinu. Potom se osvrnula na poslovanje:

"Kao što svi znamo Velika Britanija je jedno od najdinamičnijih tržišta na svijetu. Bogata poslovna kultura, bogate veze s hrvatskom i međutrgovinski odnosi između Hrvatske i Velike Britanije nisu zanemarivi. U 2023. godini Hrvatska je u UK izvezla roba u vrijednosti 248 milijuna eura, a uvoz je bio 137 milijuna eura što znači da mi s Velikom Britanijom imamo suficit u međutrgovinskim odnosima, ali isto tako je jasno da je potencijal puno veći."

U području izvoza usluga ističe se izvoz ICT usluga, u iznosu od čak 150 milijuna eura, ističe Weber.

Okupljenima se obratio i britanski ambasador u Hrvatskoj njegova ekscelencija Simon Thomas:

"Jedna od velikih grešaka kad si veleposlanik je to što misliš da su međunarodni odnosi i prijateljstva između zemalja sve oko veleposlanika i što dulje radim ovaj posao to više shvaćam da se uopće ne radi o meni, već o nevjerojatnim, dinamičnim ljudima koji stvaraju svakodnevne veze između naše dvije zemlje, bilo da se radi o turistima koji ovdje dolaze ili o velikom broju mladih stručnjaka koji vode poslove i vide mogućnosti na dva tržišta."

Direktor međunarodnih odnosa HUP-a Marko Jurčić ističe da su razlozi za suradnju između Hrvatske i Velike Britanije višestruke:

"Od tradicije, od inovacijskog okruženja, do samog tržišta koje puno nudi samostalno, do činjenice da je to danas nakon Brexita još više i svojevrsni gateway prema globalnom tržištu - što američkom, što Commonwealtha. Razlozi su veliki, ali ja bih se tu više fokusirao na činjenicu kako unatoč podacima koji nisu loši u našoj trgovinskoj razmjeni pogotovo plasmanu usluga naših na britansko tržište, potencijal je daleko veći."

Izvršni direktor iz Q agency Filip Ljubić rekao je da je početak njihovog puta u Britaniji bio težak i pun pogrešaka. Sada rade sa tvrtkama kao što su The Times, The Sun, nogometnim klubom Liverpool i mnogim drugim kompanijama:

"Nama je UK sada jednu jako važno, lijepo, odlično, prekrasno tržište. Naši ljudi vole raditi tamo, ti klijenti nas izuzetno cijene, ali stvarno smo, ja bih rekao, tri godine lupali glavom kroz zid. Imamo tamo i neki mali ured i stvarno nam je UK jako važno tržište. Moram priznati da otkad je krenula kriza prošle godine, koja je u našem sektoru IT-a, stvarno dosta velika, jedino tržište koje nam stvarno jako lijepo raste uz Saudijsku Arabiju koja raste uvijek iz svugdje i rast će još neko vrijeme je UK."

Potpredsjednik za poslovni razvoj Infobipa Boris Pogačnik kaže da su se za poslovanje u Velikoj Britaniji jednostavno odlučili posebice zbog snage tržišta:

"Drugi podatak jako bitan nam je snaga tržišta UK-a koja se pokazala i dan danas otprilike u nekom našem prihodu, da je pola. Pola je UK, pola ostatak Europe. I treća nekako ishodišna točka koja je podržala našu želju da širimo poslovanje po svijetu je, puno je lakše to napraviti iz UK-a, nego iz Vodnjana, da ne kažem Zagreba. Imate podršku svih institucija, imate kvalificirane ljude i jednostavno nismo imali izbora. To je bio nekako prvi logični korak u internacionalizaciji biznisa."

Krenuli su malim koracima, brusili su iskustvo i oružje, a Pogačnik kaže da su engleski klijenti vrlo brzo prepoznali kvalitetu. Osim tih iskustava, primjer dobre prakse u Ujedinjenom Kraljevstvu iznijela je i specijalistica opće i opstetričke ginekologije Tena Kovačević Janko. Ona se osim u Hrvatskoj, školovala i u Londonu, a potom se odlučila vratiti u domovinu.

"Kvaliteta života mi je stravično patila jer radila sam 12 do 15 sati dnevno - petkom, svetkom, subotom, nedjeljom, nije bilo stajanja. Zamislila sam se, okej, jednog dana moraš ili stati ili ići do kraja ili želiš imati privatan život i onda sam se sjetila zašto sam uopće otišla i nakon toga kad sam pokupila određeno, jako usko znanje, odnosno jednu nišu koja se zove fetalna medicina, odnosno bavljenjem medicine i bebama dok su još nerođene i evo zbog toga, kvalitete života i mog privatnog života, stvaranja obitelja i ostalog sam se ipak odlučila vratiti u Hrvatsku."

I u tome postoji izazovi, poput softverskih rješenja kojih u Hrvatskoj nedostaje.

Poznato je da je birokracija rak rana u Hrvatskoj, stoga je Luka Dorotić iz odvjetničkog društva Čolić & Dorotić pojasnio kako teku stvari u Velikoj Britaniji. "Naš ured radi na tome da olakšamo našim klijentima, a jedan od prvih koraka je da registrirate svoje društvo, što ondje nije skupo niti komplicirano."

"Način na koji mi pomažemo klijentima u tom cijelom tranzicijskom procesu je kroz posredovanje i vođenje tog postupka. U jednom strukturiranom upitniku koji je uputimo klijentima vidimo što klijent treba ili želi i na taj način zapravo vodimo proces i hajmo reći smanjujemo potrebno vrijeme zapravo koje je nužno da bi se taj prvi korak napravio, a smanjenjem vremena zapravo se smanjuju tu i troškovi."

Dorotić pojašnjava da je Brexit utjecao na naše radnike ondje, ali da je i dalje sve moguće riješiti izdavanjem vize.

Direktor međunarodnih odnosa HUP-a Marko Jurčić pojašnjava da nam Brexit nije jako naštetio:

"Vidimo iz primjera ovih tvrtki da Brexit nije bio nikakva prijelomna točka koja je njih odgurnula od poslovanja sa Velikom Britanijom. Tržište samo po sebi nudi jako puno. Čuli smo već dva puta do sada - branding je izrazito snažan. Tu imamo dvije tvrtke koje vrlo dobro posluju na samom tržištu Velike Britanije, ali ima puno tvrtki, pogotovo onih manjih, koji otvore jedno sjedište, koje nije previše operativno, ali kako bi se imala adresa iz Velike Britanije, kako bi svima nastup prema globalnom tržištu i to se nije nimalo utišalo nakon Brexita."

Svoja iskustva podijelila je i direktorica London Festival of Architecture Rosa Rogina. "Neki ljudi rade više poslova, neki poslove dijele, a većinom se radi od doma."

"Mislim da su i poslodavci vidjeli da ljudi ako im se pristupi na način da im se izađe u susret na način rada koji recimo oni su zainteresirani provoditi, se dobiva natrag i nekakva veća kvaliteta rada. S druge strane mislim da su velike kompanije shvatile da tu postoji nekakva ušteda prostora."

​Na to su se nadovezali iz Infobipa i Q Agencija - kažu da neke stvari lakše funkcioniraju od doma, ali neke stvari uživo, online platforme ne mogu zamijeniti.

nazad na vrh
Kako bi Vam omogućili bolje korisničko iskustvo te funkcionalnost svih sadržaja ova web stranica koristi kolačiće ( cookies ). Odabirom PRIHVAĆAM slažete se s korištenjem kolačića za koje je potrebna Vaša prethodna suglasnost, a za sve dodatne informacije pročitajte Politiku korištenja kolačića (Cookies Policy) ili Postavke kolačića.
Prihvaćam Ne prihvaćam